2018/05/24

 

1397/3/3



  •  درباره اداره كل
  •  اطلاعات آماري
  •   ولادت  
  •   فوت  
  •   ازدواج  
  •   طلاق  
  •   نشريات آماري  
  •  مزایده ها و مناقصه ها
  •  خدمات ثبت احوال
  •  گنجينه اسناد
  •  ثبت احوال در رسانه ها
  •  پروژه ها
  •  راهنماي مراکز ثبت احوال
  •  نقشه سايت
  •  پيوند به
  •  راهنمای ارباب رجوع
  •  آموزش و پژوهش
  •  ادارات و نمايندگيهاي تابعه
  •  فراواني نامگذاري
  •  ارتباط با ما
  •  امر به معروف و نهی از منکر
  •  دفاتر ازدواج و طلاق
  •  فرهنگ نام و نام گزینی
  •  نظام پیشنهادات
  •  تشکیلات سازمانی

  • پيوندها


     
     
     

     
     

     
     

    لینکهای مفید



    آمار سایت


    Total Statistics
    • بازدید امروز : 226

    • بازدید دیروز : 424

    • بازدید کل : 1450741

    • کاربران آنلاین : 2


    اين نشانگر را هنگام مطالعه متن به جاي مورد نظر انتقال دهيد
    پايگاه اطلاعات
    صفحه اصلي  ارسال مطلب

    جمعا 30 سرفصل و 88 صفحه در بانک اطلاعاتي درگاه موجود است .

    امر به معروف و نهی از منکر


    شرایط امر به معروف و نهی از منکر 

    خوارج روی همان جمود و خشکی و تعصب خاصی که داشتند می‏گفتند امر به معروف و نهی از منکر تعبد محض است ، شرط احتمال اثر و عدم ترتب مفسده ندارد ، نباید نشست در اطرافش حسابگری کرد ، تکلیفی است که باید چشم بسته انجام داد . خوارج‏ طبق همین عقیده با علم به اینکه کشته می‏شوند و خونشان هدر می‏رود و با علم‏ به اینکه هیچ اثر مفیدی بر قیامشان مترتب نیست قیام می‏کردند ، ترور می‏کردند ، شکم پاره می‏کردند ، و لهذا اینها نه فقط در عمل بصیرت نداشتند بلکه منکر بصیرت در عمل در باب امر به معروف و نهی از منکر بودند و از این راه مصیبتی بزرگ برای عالم اسلام به وجود آوردند .


    در امر به معروف شرایطی هست که فقهای شیعه و فقهای سنی ذکر کرده‏اند ،از این رو فقها برای هر کسی جایز نمی‏دانند به عنوان امر به معروف و نهی‏ از منکر متعرض دیگران بشود ، خصوصا اگر آن تعرض شدید باشد و پای مزاحمت و زد و خورد و خونریزی باشد که آن وقت شرایط زیادی دارد . دو شرط از شرایط امر به معروف و نهی از منکر ، از شرایط اولیه است که در همه موارد لازم است و خوارج فاقد هر دو شرط بودند ، بلکه منکر یکی از این‏ دو شرط بودند . آن دو شرط یکی بصیرت در دین است و یکی بصیرت در عمل .
    بصیرت در دین یعنی اطلاع کافی و صحیح در امور دینی داشته باشد ، حلال را از حرام ، واجب را از غیر واجب تشخیص بدهد ، و اینها نداشتند ، لهذا یک آیه قرآن را که می‏فرماید : " « إن الحکم‏ إلا لله یقص الحق و هو خیر الفاصلین »"  دست آویز قرار دادند و جمله " لا حکم ‏إلا لله " را شعار خود ساختند ، در صورتی که این آیه ربطی ندارد به موضوعاتی از قبیل‏ موضوع حکمیت و امثال آن .
    اما بصیرت در عمل . در باب امر به معروف و نهی از منکر شرطی ذکر می‏کنند تحت عنوان احتمال اثر ، و شرطی ذکر می‏کنند تحت عنوان عدم ترتب‏ مفسده ، یعنی امر به معروف و نهی از منکر برای این است که معروف رواج‏ بگیرد و منکر محو شود ، پس در جایی باید امر به معروف و نهی از منکر کرد که احتمالا این کار اثر داشته باشد و اگر می‏دانیم که قطعا بی اثر است واجب نیست . دیگر اینکه‏ این عمل برای این است که یک مصلحتی انجام شود ، پس در جایی باید صورت‏ بگیرد که مفسده بالاتری بر آن مترتب نشود .

    لازمه این دو شرط ، بصیرت در عمل است . آدمی که در عمل بصیرت ندارد نمی‏تواند پیش بینی کند که آیا اثری بر این کار مترتب هست یا نیست و آیا مفسده بالاتری هست یا نیست‏ ؟ این است که امر به معروفهای جاهلانه همان طوری که در حدیث آمده افسادش بیش از اصلاحش است .

    در مورد سایر تکالیف گفته نشده که شرطش این است که بدانی یا احتمال‏ بدهی این کار تو فایده دارد ، اگر احتمال فایده می‏دهی بکن و اگر احتمال‏ نمی‏دهی نکن ، و حال آنکه در هر تکلیفی چنانکه قبلا عرض کردم فایده‏ای و مصلحتی منظور شده ، زیرا تشخیص آن مصلحت‏ها بر عهده مردم گذاشته نشده .
    درباره نماز گفته نشده اگر دیدی به حالت مفید است بخوان و اگر دیدی‏ مفید نیست نخوان . حتی در روزه هم گفته نشده اگر احتمال می‏دهی فایده‏ دارد بگیر و اگر احتمال نمی‏دهی نگیر ، در روزه گفته شده اگر دیدی به‏ حالت مضر است نگیر ، همچنین در حج یا زکات یا جهاد این طور قیدی نشده‏ ، اما در باب امر به معروف این قید هست که ببین چه اثری و چه عکس‏ العملی دارد و آیا کار تو و عمل تو در جهت صلاح اسلام و مسلمین است یا نه‏ ؟ در این تکلیف ، هر کسی حق دارد بلکه واجب است که منطق را و عقل را و بصیرت در عمل را و توجه به فایده را دخالت دهد .

    این عمل که به نام امر به معروف و نهی از منکر خوانده می‏شود تعبدی محض نیست .

    اما عقیده خوارج در امر به معروف :

    این جهت که اعمال بصیرت در امر به معروف و نهی از منکر واجب است‏ مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی است به استثنای خوارج . خوارج روی همان جمود و خشکی و تعصب خاصی که داشتند می‏گفتند امر به معروف و نهی از منکر تعبد محض است ، شرط احتمال اثر و عدم ترتب مفسده ندارد ، نباید نشست در اطرافش حسابگری کرد ، تکلیفی است که باید چشم بسته انجام داد . خوارج‏ طبق همین عقیده با علم به اینکه کشته می‏شوند و خونشان هدر می‏رود و با علم‏ به اینکه هیچ اثر مفیدی بر قیامشان مترتب نیست قیام می‏کردند ، ترور می‏کردند ، شکم پاره می‏کردند ، و لهذا اینها نه فقط در عمل بصیرت نداشتند بلکه منکر بصیرت در عمل در باب امر به معروف و نهی از منکر بودند و از این راه مصیبتی بزرگ برای عالم اسلام به وجود آوردند .

    منبع:بیست گفتار
    متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

     


    1 

    تاريخ نگارش: 18 آبان ماه ، 1390(08:51:15)
    آخرين بروزآوري: 18 آبان ماه ، 1390(08:51:15)
    (250 بازديد)



    سال 1397،حمایت از کالای ایرانی


    کلیه حقوق این وب سایت به اداره کل ثبت احوال آذربایجان غربی متعلق می باشد.